Karmijn

2021, Karmijn, acryl op doek, 50 x 60 cm.

Foto: Gijs Heuff

 

Lockdown of niet, de sneeuwklokjes trekken zich er zich niets van aan. Onverstoorbaar steken zij hun kopjes boven de dorre bladeren uit. Het is nog lang geen lente, maar deze minieme voortekenen geven weer hoop op een betere tijd, al vraagt het veel van ons geduld. Toepasselijk vond ik, om nu ons ‘bloemenmeisje’ te portretteren. Onze dochter Karmijn, die opgaat in het schikken van een boeket in haar atelier van Bloemen Noord in Breda.

Ik heb Karmijn eerder geportretteerd, maar niet tot volle tevredenheid van mijzelf. Ik vond het moment gekomen om opnieuw het penseel ter hand te nemen en met dit portret een klein kleuraccent te geven aan deze sombere tijd.

We moeten nog even volhouden en alles op alles zetten. Ik wens je nog wat extra kracht en uithoudingsvermogen toe. Laten we ons sterken aan de kleine lichtpuntjes om ons heen. Ik hoop dat dit bloementafereeltje er daar een van is.

Sterkte en hartelijke groet, Bert

 

https://bloemennoord.nl

Een reactie op “Karmijn

  1. Mooi kleurtje ook

    Associatie; het blijft een soms ongrijpbaar fenomeen. Neem nou dit portret onder die titel ‘Karmijn’. Voor mij niks geen dochter, maar wel het omslag van een boekuitgave die ik de afgelopen week heb mogen publiceren en waarvan het achterplat bestaat uit 200 grams Full Colour karmijn. Een mooi blad, fraaie kleur ook. Maar wel weggedrukt naar de op het eerste oog onzichtbare achterkant van het object. Niet dat het daarmee een onbelangrijk onderdeel zou zijn. Integendeel, zonder die verzwaarde achterkant is het boekje lastig in de hand te houden en zodoende ook niet gemakkelijk te lezen. ‘ie hep d’r houvas an’, zoals ze hier bij mij in Den Haag plegen te zeggen. Niet op de voorgrond dus, maar wel medebepalend voor het geheel. Oftewel: een achterplat is niet het boek zelf. Maar zonder zo’n achterplat heb je ook geen boek.
    De gevolgen van deze associatieve gedachten voor het hier geschilderd portret zijn niet te onderschatten. Het ‘schilderij is namelijk geen portret. Zeker, Karmijn is prominent aanwezig, onmisbaar zelfs. En toch vormt zij niet de essentie van het schilderstuk. Het hoofdaccent ligt namelijk op de handeling die Karmijn aan het uitvoeren is. Zij is aantoonbaar afgebeeld achter de arm en hand die de handeling van het bloemschikken verrichten. Die handeling is – om toch maar weer even terug te grijpen op mijn eerste associatie – de voorplat van het boek, het blad waarop meestal de titel en de auteur staan vermeld en waaraan je direct herkent dat het om een boek gaat. Dat de handeling het onderwerp van het schilderij vormt krijgt versterking doordat het om een nog niet volledig uitgevoerde handeling gaat. Dat roept bij de kijker een gevoel van beweging op; een gevoel ook dat visueel prevaleert boven dat van de verder in dit geval meer statisch afgebeelde figuur van Karmijn.
    Ik vind dat mooi. Je bedoelt A en je krijgt B. Daar bestaat een schitterend woord voor: serependiteit.
    Er zijn meerdere mensen die voor zoiets in de wetenschap de Nobelprijs hebben ontvangen.
    De maker van dit schilderij mag het ook als een omslag in zijn manier van werken beschouwen. Hij denkt een portret gemaakt te hebben en krijgt er een eerder vooral expressionistisch schilderij voor terug.
    Maar het moet gezegd: het is en blijft maar hoe je het bekijkt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

error

Genoten? Laat het anderen weten.