Yan Pei-Ming

2021, pastel op papier, 50 x 70 cm.

                                                                  Foto: Gijs Heuff.

 


Deze zomer zag ik de aflevering van Close-up over Yan Pei-Ming (1960), de Chinese kunstenaar die al veertig jaar in Frankrijk woont. Een schilder met een overrompelende werkwijze. Doeken die vaak een hele wand beslaan, bewerkt hij met lange bezems en blokkwasten. De verf, meestal in zwart-wit-grijstinten, staat keurig gerangschikt in kisten en teilen op de grond. Zijn atelier is een oude bedrijfshal. Om overal goed bij te kunnen maakt hij gebruik van een hoogwerker. Ondanks deze onconventionele manier van schilderen, houdt hij het overzicht en legt precies zoveel nuances in zijn werk als nodig zijn. Zelf moet ik soms constateren dat ik tijdens het schilderen detaillistischer te werk ga dan ik van plan was; Yan Pei-Ming zal dit niet snel overkomen.


Zo groot als zijn doeken zijn, zo dichtbij zijn de onderwerpen van zijn werken. Zijn leven in China, zijn vader en moeder, prachtige taferelen van dieren in actie. Maar ook werken die gebaseerd op zijn menselijke betrokkenheid. In een interview zegt hij:

“Ik schilder geen geluk. Het zijn de tragedies die me interesseren”.

Om nader kennis te maken met Yan Pei-Ming en zijn werk vind je hieronder enkele links.

 

https://youtu.be/9uZzn67K7bY

https://youtu.be/dl8M1LfXCmE

https://youtu.be/Y_npWod4bbw

https://youtu.be/qZ_2HCKQC0M

https://youtu.be/Ed2nIPvUvkQ

https://youtu.be/JRGqAPjI8Sk


 

Een reactie op “Yan Pei-Ming

  1. De relativiteitstheorie van het detail

    Voor wie oog voor details heeft kan soms het oog voor details ontgaan.
    Details spelen zich altijd af binnen een groter geheel. En deze stelling is omkeerbaar: dit groter geheel bestaat altijd uit details. Sterker nog: ook elk detail is opgebouwd uit kleinere, gedetailleerde eenheden.
    Het doet denken aan die bekende film waarin vanuit een oog bezien eerst wordt uitgezoomd op het heelal tot aan het uiteinde van het tot nu toe bekende universum en vervolgens weer wordt terug ingezoomd tot via datzelfde oog het kleinste detail binnen atomen en nog verder tot die ene fentometer bij quarks. Te zien op https://www.youtube.com/watch?v=7UEFtnvEgVc.
    Wat je blijft zien zijn gehele objecten opgebouwd uit details, ongeacht de grootte ervan.
    Yan Pei-Ming overkomt gewoon precies hetzelfde als wat Bert Megens overkomt: werken aan een constructie bestaande uit details. Waarbij je van de eerste zou kunnen zeggen dat hij het uitzoomtraject volgt en de laatste meer bezig is binnen het inzoomtraject. Maar zoals gezegd: het maakt niets uit. Wat je er ook van vindt, het is maar net hoe je het bekijkt.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

error: Content is protected !!