Ramsey Nasr

2022, olieverf op cortenstaal, 50 x 50 cm.

                                                                  Foto: Gijs Heuff

Het nieuwe jaar open ik graag met een portret van een veelzijdig man. Ramsey Nasr (Rotterdam ’74) is schrijver, dichter, vertaler, regisseur, acteur en dan doe ik hem nog tekort. Een man met een brede, altijd kritische visie. Zijn scherpe pen bleek al toen hij vier jaar lang de dichter des vaderlands was. In zijn boek De Fundamenten maakt hij de balans op van de maatschappelijke crisis waarin we beland zijn. Een booster voor je geheugen! Het aantreden van kabinet Rutte IV is, wat mij betreft, hèt moment om De Fundamenten te (her)lezen.

Ik heb met veel plezier aan dit portret gewerkt. Enerzijds uit waardering voor Ramsey Nasr’s laatste boek. Maar ook als experiment om met olieverf een zacht portret te schilderen op de harde ondergrond van cortenstaal. Ik ben benieuwd hoe de achtergrond te zijner tijd zal veranderen wanneer het staal verder oxideert. Het beeld dat gaat ontstaan zal ik later op mijn website tonen. 

Vriendelijke groet,
Bert.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Ramsey_Nasr
https://youtu.be/qLWOmo7k3Pc

Ramsey Nasr, De Fundamenten, Uitgeverij De Bezige Bij, 2021, ISBN 9789403132310

Een reactie op “Ramsey Nasr

  1. De dwarsheid der dingen

    Dat kunstenaars de neiging vertonen tegen de gevestigde orde en opvattingen in te gaan is een toch wel algemeen aanvaarde opvatting. Het siert ze ook, want het brengt met enige regelmaat de nodige reuring in de soms kalm voortkabbelende, dagelijkse gang van zaken.
    En zo kijken we opeens tegen een portret aan van Ramsey Nasr, geschilderd in olieverf op cortenstaal. Een zacht portret, ook dat nog. Waarbij ‘zacht’ niet direct als een confrontatie met het harde staal beschouwd moet worden, maar als duiding van een subjectieve interpretatie. Het opmerkelijke is echter dat nou juist cortenstaal is ontwikkeld om niet beschilderd te worden. Daardoor kan het gebruikt worden als constructiemateriaal in de buitenlucht zonder dat er een verdere bewerking of bescherming tegen corrosie nodig is. Het erodeert wel, maar in dit geval op een heel specifieke manier.
    De kunstenaar gaat hier in tegen de primaire karaktereigenschap van dit materiaal. Hij trekt zich daar niets van aan. Tegelijkertijd blijft hij wel nieuwsgierig naar het effect van deze dwarsheid: hoe zal het portret er op de langere termijn uit gaan zien als het specifieke erosieproces van cortenstaal al of niet gaat inwerken op het geschilderde portret? Verandert Ramsey Nasr? Wordt hij ouder?
    Als ik Bert Megens was zou ik maar oppassen met dit soort experimenten. Lees er Het portret van Dorian Gray van Oscar Wild nog maar eens op na.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

error: Content is protected !!